Razgovor s poduzetnicom – Marina Biljak

Nakon nekoliko razgovora s virtualnim asistentima, došlo je vrijeme da čujemo i drugu stranu. Kako izgleda suradnja s virtualnim asistentima iz poduzetničke perspektive, za Ljudomat je ispričala Marina Biljak, vlasnica agencije za digitalni marketing. U nastavku se krije nekoliko savjeta za poduzetnike, ali i određena prilika za poduzetne virtualne asistente.

Draga Marina, vjerujem da si mnogim hrvatskim poduzetnicama već dobro poznata kroz Facebook grupu ‘Be Your Own Boss’ koju vodiš. Za one koji te ipak još ne poznaju, predstavi nam se sama – tko je Marina Biljak?

Sanja, hvala na prilici da podijelim svoje iskustvo suradnje s virtualnim asistentom. Ne volim puno pričati o sebi, pa samo ukratko – Ja sam Marina Biljak, od prošle godine živim i radim u Nizozemskoj. Radim kao freelancer i samostalni poduzetnik već 10 godina, i uživam u tome. Vlasnica sam male agencije za digitalni marketing MB Digital Media gdje najčešće radim s klijentima koji se žele promovirati putem internetskih stranica. Trenutno uživam u radu u grupi za hrvatske poduzetnice (ali i one koje će to tek postati) Be Your Own Boss gdje je upravo krenuo i drugi krug mentorskog programa, I to potpuno besplatno!

Prije nekoliko mjeseci si baš u toj grupi objavila da tražiš virtualnog asistenta. Da li je to bilo prvi puta da se upuštaš u takvu suradnju ili si već ranije surađivala s virtualnim asistentima?

Nije bilo prvi put, a vjerojatno neće biti ni zadnji. Prvu virtualnu asistenticu sam našla putem Upworka, no kako su nam se nakon dugotrajne suradnje razišli putevi, bilo je vrijeme za novu potragu te sam pomislila da je moja grupa idealno mjesto za to.

Kako je ta potraga završila – jesi li pronašla što si tražila?

Potraga je završila i dobro i loše. Naime, pronašla sam idealnu asistenticu, no baš je prošli tjedan prestala s radom jer je pronašla full-time posao u svojoj struci, te je odlučila ipak iskoristiti tu priliku. No, odlično smo surađivale i želim joj puno sreće u njenoj novoj poslovnoj avanturi.

Možeš li se sjetiti kada si prvi puta čula za virtualne asistente? Što te ponukalo da i sama potražiš virtualnog asistenta?

U zapadnim zemljama pojam virtualnog asistenta je prilično poznat i većina samostalnih poduzetnika surađuje s virtualnim asistentima, pa makar to bilo par sati tjedno. Ja sam se dugo odupirala tom trendu jer sam mislila da sve mogu sama, ali nakon jednog networking eventa odlučila sam pokušati i nisam požalila. Otkako sam zaposlila prvu asistenticu sve je krenulo na bolje. Ponajviše jer sam ja napokon imala vremena za kreativne stvari vezane za posao, umjesto da se bavim istraživanjem, brojevima i administracijom.

Pitat ću te naravno i o prednostima, no ajmo prvo o manama suradnje s virtualnim asistentima. Što se tebi pokazalo kao najveća mana ili rizik takve suradnje (ne priznajem ‘nema mana’ kao odgovor!)?

Bilo je nekoliko situacija kad sam pomislila: „Ovo se ne bi dogodilo da sam sama radila“, ponajviše zbog loše komunikacije s obe strane, ali mislim da su takve stvari normalne za svaki početak.

Ajmo onda na pozitivniju stranu. Što bi poručila hrvatskim poduzetnicima – što im dobro suradnja s virtualnim asistentom može donijeti?

Više vremena da se fokusiramo na ono što je stvarno bitno za posao, na rast, na kreativnost, na nove ideje.

Možeš li opisati kako ta suradnja u praksi izgleda? Kako odlučuješ što ćeš prepustiti virtualnom asistentu, a što ćeš sama obaviti?

To je poprilično individualno i mislim da bi svatko trebao pronaći način koji mu najbolje odgovara. Ja sam imala popis zadataka koje svakodnevno obavljam i označila sam sve one koji me ne vesele i koje zapravo može obavljati i netko drugi. Krenulo je polako, a poslije sam asistentici prepuštala sve više i više slobode.

Koliko i kako kontroliraš rad virtualnog asistenta i kako gradiš povjerenje obzirom da je sve virtualno?

Od samog početka moji asistenti znaju da mi je najbitnija komunikacija i iskrenost, i ako primijetim da to nije na razini na kojoj želim, onda znam da se ni taj odnos ne treba dalje graditi.

Kome bi preporučila da angažira virtualnog asistenta, a za koga misliš da je bolje da to preskoči?

Ja bi to preporučila svima! Svi mi imamo zadatke koje ne volimo obavljati, i koji nam na kraju oduzmu previše vremena, jer niti smo stručni u tome, niti uživamo u tome. Kad s nekim pričam o tome, uvijek savjetujem da izračunaju koliko mogu potrošiti na vanjsku pomoć. Mnogi misle da dok ne mogu zaposliti nekog za full-time, ne trebaju ni tražiti. Ja sam s prvom asistenticom započela tek s nekoliko sati tjedno – i bilo je neprocjenjivo!

Imaš li neki savjet za poduzetnike kako i gdje pronaći virtualnog asistenta koji će im odgovarati? Na što trebaju paziti, što je važno kod odabira virtualnog asistenta?

Najbolje bi bilo putem preporuke nekoga kome vjerujete, no s obzirom da u Hrvatskoj to je još uvijek mnogima poprilično apstraktno, teško je i dobiti preporuku. Mislim da je Ljudomat odlična stranica gdje možete pročitati razne intervjue i vidjeti da li vam se možda čini da netko ima upravo one vještine koje vama trebaju za rast.  

Iz tvoje perspektive, kao poduzetnica – što bi poručila virtualnim asistentima na kojim vještinama moraju raditi i što svakako moraju izbrusiti žele li u budućnosti imati sretne i zadovoljne klijente?

Kod mene je na broju jedan komunikacija. Bitno mi je da je osoba s kojom radim iskrena, ali i da je investirana u to što ja radim, da ima neke prijedloge i pitanja, a ne da samo odradi što joj se kaže i zaboravi na to. A što se tiče praktičnih vještina, evo ja još uvijek tražim nekog tko će mi pomoći s pokretanjem podcasta, a i video editiranje je vještina koju ne bi bilo loše izbrusiti!

Marina, puno ti hvala što si probila led na Ljudomatu i kao prva poduzetnica nam svima dala mali uvid u to kako suradnja s virtualnim asistentom zaista izgleda. Ima li još nešto što bi željela dodati, a da sam ja zaboravila pitati?

Hvala ti na prilici da ispričam svoje iskustvo i svim virtualnim asistentima u Hrvatskoj želim puno sreće u pronalasku idealnih klijenata!