U prvom razgovoru s virtualnim asistentom na Ljudomatu 🎉, imali smo čast upoznati Heidi Samardžić. Heidi godinu dana radi kao virtualni asistent putem Upworka i uživa u svom poslu, a čini se da i klijenti uživaju surađivati s njom. Osim kao virtualni asistent, Heidi zarađuje i šivanjem personaliziranih vreća za sjedenje, a rado se uhvati i fotoaparata.
Kako i zašto se odlučila postati virtualni asistent, kako joj izgleda jedan radni dan i što to ona zapravo radi – pročitajte u nastavku 👇
Tko je Heidi Samardžić? Predstavite nam se ukratko 🙂
Dolazim iz okolice Osijeka. Imam 29 godina i završila sam Ekonomski fakultet u Osijeku. Preko Upworka radim full-time kao virtualni asistent, a dodatno šijem i izrađujem personalizirane lazy bagove, tj. vreće za sjedenje i uživanje. Osim toga, bavim se i fotografijom – fotografiram sve od koncerata i prirode do portreta. Jedino sam sebe nekako zaboravila fotografirati u posljednje vrijeme, pa mi je najveći problem pronaći fotografije na kojima sam ja.
Što ste radili prije no što ste postali virtualni asistent?
Tijekom fakulteta sam odradila četiri sezone u Istri. Pokušavala sam se uklopiti u tuđe poslovne ideje i stavove, radne kolektive i društva i shvatila da postajem sve nesretnija.
S druge strane, ti poslovi nisu bili fleksibilni jer su bili sezonski. Kada su se svi zabavljali, mi smo gorili na suncu u uniformama.
Uvijek sam promatrala goste kako sjede kraj obale i rade na svojim laptopima i htjela isto kao i oni. Kasnije sam i u Irsku otišla vidjeti o čemu to svi pričaju. Htjela sam vidjeti iz svog iskustva kako je tamo – i meni osobno se ne sviđa. Ne sviđa mi se prvenstveno zbog klime, ali i zbog visokih troškova života. Zato sam se vratila kući, što mi je bila jedna od najtežih i najboljih odluka.
Koliko dugo radite kao virtualni asistent i kako ste se odlučili na taj korak?
Ideju da otvorim profil na Upworku i počnem raditi kao virtualni asistent dobila sam pri povratku s jednog festivala. Prijatelj se raspitivao o sezoni, pa sam mu preporučila nekoliko radnih mjesta i poduzeća gdje bi mogao pronaći posao. Priča nas je odvela do njegove djevojke, koja je radila preko Upworka, za što sam tad prvi put čula. Upravo ona je zaslužna za moje odobrenje profila na Upworku, jer me savjetovala kako da ga napišem, dala mi neke smjernice i uputila me u cijeli način rada od kuće.
Po povratku iz Irske nisam imala posao u Hrvatskoj pa sam otvorila taj profil i prijavila se i nisam puno očekivala. Prijavila sam se na posao za koji nisam imala kvalifikacije, i nisam ga dobila, ali sam se potrudila i taj poslodavac mi je platio $10 za trud i uloženo vrijeme.
Čak me preporučio nekolicini svojih prijatelja koji traže nešto sličnije mom opisu posla. Njegov review i feedback na platformi su mi digli profil i stavili me u Rising Talent program, što me u konačnici dovelo do klijenta s kojim surađujem više od godinu dana bez prekida,
Za koji oblik poslovanja ste se odlučili i zašto?
Odluku o otvaranju paušalnog obrta kroz program samozapošljavanja i poticaja sam donijela vrlo brzo nakon otvaranja profila na Upworku. Odlučila sam se za taj oblik jer mislim da u prvoj godini neću prijeći prag od 300.000,00 kn za ulazak u sustav PDV-a i to je dovoljan prostor i vrijeme za shvatiti kako funkcioniram te želim li i trebam više ili drugačije.
Virtualni asistenti vole reći da klijentima štede vrijeme i novac. Kako to konkretno postižete?
Primarni posao mi je Market research, a u direktnoj komunikaciji sam s developerima i inženjerima. Otprilike to ovako izgleda – oni mi kažu ideju o nekom novom proizvodu ili usluzi, a ja istražim sve što postoji na tržištu o tome i napravim detaljne analize tržišta, provjerim da li je ta ideja moguća, dok se oni bave drugim stvarima. Na taj način su oni 100% posvećeni izradi prototipa ili pisanju kodova, dok ja prikupljam informacije kako plasirati nove ideje na tržište. Ukoliko poduzeće nema virtualnog asistenta, taj posao se često prelijeva na nekoliko ljudi, svatko u kolektivu ga radi pomalo, ali zapravo se ne prikupljaju informacije na dobar način. Puno babica, kilavo dijete.
Kome biste preporučili da angažira virtualnog asistenta i zašto?
Smatram da bi svako poduzeće, a posebno start-up, trebalo imati virtualnog asistenta koji će biti na raspolaganju svima u kolektivu i prikupljati informacije na jedno mjesto na način razumljiv svima. Smatram da ne trebamo svi raditi sve, da primjerice inženjer ne treba tražiti informacije o ulasku na neko tržište, nego to može raditi netko drugi za njega.
Što najviše volite raditi? A što baš jako ne volite raditi?
Sam proces istraživanja o bilo kojoj temi mi je zanimljiv, čak i onima koje su mi poznate. Uvijek postoji neki drugi pogled i perspektiva i uživam u istraživanju. Teško mi je sad istaknuti što ne volim u svom poslu jer ga jednostavno onda ne bih radila, pronašla bih drugog klijenta ili posao koji mi odgovara.
Radite li više s domaćim ili stranim klijentima? Kakva su Vam iskustva s klijentima u Hrvatskoj?
Dosad sam radila sa švicarskim poduzećem, a upravo ovih dana sam se prijavila na posao za jedno kanadsko poduzeće. Na internetu granice ne postoje, čak mi ni kontra vremenske zone ne predstavljaju problem. Držim se isključivo stranaca, prvenstveno jer se financijski ne isplati raditi za klijente bazirane u Hrvatskoj jer je teško postići takve satnice. Isto tako, rijetko kada dobijam odgovore od njih na prijave za posao. Opisi poslova su često jako opširni, pa shvatim da bi zapravo radila nekoliko drugih poslova, dok se posao virtualnog asistenta podcjenjuje.
Koje alate koristite svakodnevno u svom poslu?
Na ovaj odgovor ljudi često ostanu zatečeni – isključivo Google, i prateći servisi – Google docs, sheets. Komunikacija se obavlja putem Upworka ili Slacka kod većine ljudi s kojima sam pričala o ovome, pa tako i kod mene.
Kako Vam izgleda jedan uobičajen radni dan?
Radni dan počinje s kavom, zatim radim dva do tri sata ujutro, jer je kolega tad još u snovima, u Svjevernoj Americi je, pa mu tako pripremim istraživanja da bi ga to dočekalo kada se probudi. Zatim kuham ručak ili izlazim van, obavim što imam po gradu dok on dođe online oko naših 13:00 – 14:00 sati te se u to vrijeme skoro svakodnevno čujemo i razgovaramo po sat, dva o mojim pronalascima te sljedećim zadacima. Predvečer uz seriju ili film odradim još sat ili dva.
Radite li od kuće, iz ureda, co-working prostora?
Radim od kuće, a o vlastitom uredu sanjam jer sam ispreplela privatni i poslovni život i ne osjetim više granice, a ponekad i osjećam stres kao da stalno radim. Okolina tako često stekne dojam da je posao lagan i banalan, pa su već svi izgubili dojam da radim.
Nedostaje li Vam klasično stalno zaposlenje?
Ne, ne nedostaje mi ništa iz klasičnog zaposlenja.
Ne mogu više zamisliti da se moram dizati ujutro kad mi to netko drugi nalaže i ako zakasnim malo, u riziku sam da ostanem bez posla.
Ne nedostaju mi veliki kolektivi i po 15 različitih karaktera s kojima se moram usklađivati, a definitivno mi ne nedostaje usklađivanje za godišnji s cijelim kolektivom nego idem kad ja hoću.
Kome biste preporučili da postane virtualni asistent – i kako da to najlakše/najbolje ostvari?
Kada me netko pita kako postati virtualni asistent, moje pitanje bude samo – ideš li na posao da radiš na računalu? Ako je odgovor da, onda se taj posao može raditi i od kuće. Drugo su npr. kafići, gdje morate otići tamo na posao i tamo ga obavljati. Najlakše je ući u taj svijet kada imate nekog iskusnog kraj sebe na platformi na kojoj želite raditi i da ima puno dobre volje da vam to nesebično objasni. Svi koji su ikad radili bilo što na računalu, makar i otvorili Google i nešto tražili, već su kandidati za rad online.
Možete li podijeliti što klijenti mogu očekivati kada je riječ o cijenama, ako se odluče za suradnju s Vama?
Više ne prihvaćam poslove ispod $16 na sat za osnovno istraživanje tržišta, dok se ta cijena može
popeti i do $20 ili više, ovisno o potrebnoj raspoloživosti i odgovornosti.
Kako Vas klijenti najlakše mogu pronaći (email, telefon, web, nešto treće?)
Osobno, najdraže bi mi bilo da me se pronađe i zaposli kao virtualnog asistenta putem Upworka (klik na profil) jer sam oduševljena tom platformom i njihovom politikom.
Za one koji nisu na Upworku, imam svoj obrt i mogu ispostaviti račun za bilo kakvo savjetovanje ili istraživanje tržišta.
Klijenti mi se mogu javiti mailom na samarheidi[at]gmail.com.