Upoznajte Roka Alavanju

Roko Alavanja je virtualni asistent i prvi dečko* na Ljudomatu! Kako je od recepcionera postao virtualni asistent, kako se snašao kao freelancer na Upworku te bi li sad taj posao rado zamijenio nekim drugim, pročitajte u nastavku.

(*pisalo je muškarac, no danas mu je i rođendan, pa neka se još malo osjeća mlado)

Roko, predstavi nam se ukratko. Tko je Roko Alavanja?

Diplomirani ekonomist hotelijerskog fakulteta u Opatiji, inače iz Zadra. Veliki ljubitelj prirode, biciklizma te putovanja općenito. Slobodno vrijeme nastojim provoditi vani na otvorenom pa se tako često zaputim biciklom negdje u nedefiniranom smjeru i onda kud stignem – stignem. Isto tako jako volim putovati i istraživati druge zemlje, pa dosta pretražujem avionske karte i rado posegnem za nekom povoljnom akcijom.

Kad ti je prvi put palo na pamet da bi mogao raditi kao virtualni asistent?

Roko Alavanja, privatna arhiva

Oduvijek me privlačila ideja freelancanja i biti digitalni nomad, ali sam isto tako mislio da je to samo za IT ekipu. Zaista nisam mislio da bi jedan recepcioner imao što tražiti u svijetu freelancanja. U to vrijeme radio sam kao recepcioner u jednom zagrebačkom hotelu i  jednostavno nisam mislio da imam što ponuditi tržištu obzirom da dolazim iz turističkog sektora. Ispalo je da sam se itekako prevario. Kad sam počeo malo detaljnije proučavati što se traži i nudi od freelance poslova ispalo je da posjedujem jako puno vještina koje netko negdje na svijetu traži. I tako sam započeo svoju priču virtualnog asistenta fokusirajući se na ono gdje sam imao najviše iskustva i znanja, a to je bio turistički sektor.

Posao virtualnog asistenta neki još uvijek smatraju ženskim poslom. Kakvo je tvoje iskustvo?

Moram priznati da sam se susreo s jednom klijenticom koja je izričito tražila muškog virtualnog asistenta, nije bila sklona baš zapošljavanju žena. Ona je imala neke svoje (čudnovate) razloge koji po meni baš i ne drže vodu – ali sto ljudi, sto ćudi. Virtualni asistent je dosta širok pojam, sve ovisi kakve točno usluge pružate, ali ja i dalje ne vidim zašto bi tu trebala biti muško – ženska segregacija. Ja se konkretno bavim pružanjem administrativnih usluga stoga je po meni apsolutno nebitno obavlja li muška ili ženska osoba taj posao.

Koliko dugo radiš kao virtualni asistent? Može li se od toga živjeti ili ti je to tek dodatni izvor prihoda?

Još uvijek sam relativni  početnik u ovom poslu, uskoro mi se bliži prva godišnjica 🙂 Posao virtualnog asistenta je jedino čime se bavim, nemam drugih prihoda. Naravno da nisam preko noći ostavio stari posao kod drugog poslodavca. Dobro sam sve odvagao prije pokretanja vlastitog posla i ne bih nikad ovo mijenjao. Itekako se može živjeti kao virtualni asistent, bitno je prvo se pripremiti i izračunati potencijalne prihode i rashode da vidite koliko vam se to isplati. Ovo čime se ja bavim se i ne razlikuje puno od nekog uredskog posla osim što imam slobodu raditi odakle želim i sam biram klijente s kojima radim.

Radiš isključivo putem Upworka. Zašto?

Da, radim isključivo preko Upworka, odnosno imam i neke klijente koje sam upoznao preko te platforme ali smo se dogovorili da radimo direktno u međuvremenu. Upwork je najveća zajednica za freelancere pa sam zato odlučio od tuda krenuti. Sučelje im je relativno jednostavno za korištenje, možete dosta transparentno vidjeti potencijalnog poslodavca i zaista ima gomila i gomila posla u ponudi. Ipak, moram priznati da se Upwork dosta pogoršao u zadnje vrijeme. Počeli su naplaćivati naknadu za svaku prijavu za posao, što mi je katastrofa (prije to nije bilo tako), kada povlačite novce na račun tečaj je dosta nepovoljan, a i provizije im nisu baš malene. No što je tu je, i dalje ostaje najveći posrednik za freelance usluge. Bio sam registriran još i na PeoplePerHour kao i na Hubstaff Talent, ali moram priznati da se nikad nisam previše potrudio tamo nešto napraviti jer sam na Upworku uvijek imao dovoljno posla.

Kako pronalaziš klijente na Upworku i kako odlučuješ koje poslove ćeš prihvatiti?

U početku sam prihvaćao bilo što jer se nisam vodio zaradom nego mi je bilo bitno samo izgraditi dobar profil i skupiti pozitivne recenzije. To mi bila odskočna daska za bolje plaćene poslove i to se ostvarilo. Uvijek prvo pogledam kakve recenzije ima potencijalni poslodavac i da li traži samo „jeftinu radnu snagu“ ili mu je ipak kvaliteta bitna. To je dosta bitno za provjeriti i prije nego pošaljete prijavu jer radite potencijalno s ljudima iz svih krajeva svijeta i treba dobro iskomunicirati sve stavke prije sklapanja posla.

Radiš li za domaće ili strane klijente?

Svi moji klijenti su stranci, nisam imao nijednog klijenta iz HR. Nije da sam birao nego je nekako tako ispalo, mislim da u HR freelance tržište i nije baš pretežito zastupljeno.

Na kojem jeziku se odvija suradnja? Koje alate koristiš?

Suradnja se odvija isključivo na Engleskom jeziku, a od alata najviše koristim Notion, Slack, G-Drive i još štošta.

Za one koji ne poznaju Upwork, možeš li opisati kako to funkcionira?

Roko Alavanja, privatna arhiva

Upwork je relativno jednostavan za korištenje, princip je isti kao da se prijavljujete na neki posao preko npr. Moj Posao portala, znači postoje poslodavci i posloprimci. E sad, ono što se na Upworku vidi za razliku od klasičnih portala, možete vidjeti koliko je potencijalni poslodavac imao ranije objavljenih poslova, njegove recenzije, koliko je u prosjeku plaćao zaposlenike itd. Većina poslova ima u startu naznačeno koliku plaću nude za taj posao, kao i da li plaćaju po satu ili nude fiksne iznose.

Neki poslodavci imaju nekoliko krugova natječaja i traže testiranja što je OK, ali moj savjet je da na Upworku ne pristajete na besplatna testiranja osobito ako se radi o kompleksnijim poslovima. Treba imati na umu da je Upwork dostupan cijelom svijetu stoga očekujte puno protukandidata. Ja se u suštini ne prijavljujem na poslove koji stoje objavljeni duže od par sati jer brzo bude jako puno prijava i onda nema smisla, no to sam ja 🙂

Koje usluge nudiš?

Ja nudim usluge administrativne podrške, konkretno u turizmu. To uključuje procesuiranje rezervacija, naplate, bukiranje hotela, aviona, organiziranje prijevoza komunikacija s gostima itd. Dakle, primarno sam i dalje u nekom turističkom sektoru, no imam i nekoliko (manjih) poslova van turizma, poput istraživanja, unosa podataka, organizacije dokumenata, podrška za marketing. Prije sam se bavio i pisanjem blogova i članaka kao i turističkih vodiča za razne klijente.

Ima li neki projekt na koji si posebno ponosan?

Mislim da sam možda najponosniji na svoj prvi posao gdje me klijent tražio da mu napravim listu najboljih auto kampova na našoj obali od Umaga do Dubrovnika. Zadao mi je i mali milijun parametara i preferenci kojih se trebam držati, od stvari poput iz kojeg smjera najčešće puše vjetar do toga ima li kamp wellness u ponudi. Iako je moja zarada tu bila mizerna, bio sam ful sretan kad sam završio taj zadatak i pogledao u količinu detalja u njemu. Naravno da sam dobio izvrsne recenzije 🙂

Kako ti izgleda uobičajeni radni dan?

Nastojim se držati osmosatnog radnog vremena i obzirom da radim za više klijenata posao sam si raspodjelio po hitnoći. Imam neke poslove koji se moraju napraviti do određenog sata, dok neki drugi nemaju vremensko ograničenje. Započinjem uvijek prvo s jednom finom kaficom 🙂

Radiš li vikendom i praznikom? Koliko sati tjedno u prosjeku odradiš za klijente?

U suštini nisam radio vikendima i praznicima međutim otkad je počela pandemija posao mojih klijenata se morao prilagoditi pa sam se isto tako i ja morao prilagoditi. To je zasad privremeno samo obzirom na situaciju ali ne smeta mi jer zaista imam super klijente s kojima mogu otvoreno o svemu komunicirati.

Koliko klijenata možeš imati istovremeno, a da ni jedan ne pati?

Moja ideja u početku je bila ne imati više od 2 klijenta istovremeno te podjeliti radni dan na 4 sata za jednog i 4 za drugog. Nažalost kako je počela pandemija, a turizam je izrazito bio pogođen, morao sam pronaći nove klijente da se održim. Obzirom da će oporavak turizma potrajati, zadržati ću do daljnjeg sve postojeće klijente i onda tek vidjeti kako ću se dalje organizirati.

Da li te može angažirati netko tko nije registriran na Upworku? Kako to rješavaš?

Da naravno, može me angažirati i netko direktno, ne mora biti Upwork ili slična platforma, no do sad nisam imao takvih iskustava. Upwork nudi i dodatnu mogućnost da freelanceri na platformu pozovu klijente koji tamo nisu registrirani, i tada im nudi znatno niže naknade. Nisam to još probao, no i to je jedna od mogućnosti.

Koliko još vremena treba proći da domaći poduzetnici počnu surađivati s virtualnim asistentima na istoj razini kao što to rade stranci, da im to postane normalno?

Bojim se da će proći još jako puno vremena dok se to unormali kod nas. Mislim da jako malo tvrtki uopće gleda na freelancere kao na legitiman posao i nešto ozbiljno od čega ljudi žive.

Bi li drugima preporučio da i sami počnu raditi kao virtualni asistenti?

Ja već neko vrijeme govorim da je ovo nešto najbolje što sam ikad napravio i zaista tako mislim. Imam slobodu raditi odakle želim i sam birati klijente s kojima ću raditi i ne bih to nikad više mijenjao. Iako mislim da moji prijatelji i bližnji i dalje ne razumiju što ja to točno radim, tamo nešto tipkam po kompjuteru 🙂

Kako usklađuješ privatni i poslovni život?

Roko Alavanja, privatna arhiva

Nikad bolje!!!! Dok sam radio na recepciji hotela bio sam stalno umoran i iscrpljen, i nikad nisam imao vremena za ništa. Obzirom da je to bio hotel, radilo se i petkom i svetkom.

Sad imam vremena za apsolutno sve i mogu se puno lakše organizirati. Također, imam i super klijente s kojima se bez problema dogovorim ako mi treba slobodni dan ili godišnji.

Vidiš li se kako radiš kao virtualni asistent i u budućnosti?

Definitivno, namjeravam i dalje razvijati ovaj posao i ne pada mi na pamet odustati od ovoga. Zaista mogu reći da sam pronašao posao koje me čini sretnim i ispunjava te daje jako puno slobode.

Kako te klijenti najlakše mogu pronaći – pretpostavljam na Upworku?

Da, za sada samo na Upworku. Trenutno imam maksimalno popunjen raspored i ne mogu primati nove klijente, pa nemam ni potrebu za dodatnim reklamiranjem ili web stranicom. U budućnosti planiram napraviti vlastitu web stranicu ili blog gdje ću opisivati svoje freelance iskustvo. Do tada mi se svi zainteresirani mogu javiti putem e-maila na ralavanja(at)hotmail.com.