Nakon male pauze s intervjuima, drago mi je da mogu predstaviti još jednu kolegicu koja se bavi virtualnom asistencijom: Teu Puccetti. Tea se po jednoj stvari razlikuje od dosadašnjih kolega i kolegica. Iako radi kao virtualni asistent, ne radi sama, već uz sebe ima i druge suradnike. Ne, to ipak nisu njeni klonovi! O kome se radi pročitajte u nastavku.
Tko je Tea Puccetti? Predstavite nam se 🙂
Dolazim iz Rijeke u kojoj živim i radim. Obožavam svoj grad, jutarnju kavu s pogledom na more, blizinu šuma. Vrlo sam zahvalna što živim u gradu koji je tako posebno geografski smješten. Volim i glazbu koja mi upotpunjuje svakodnevicu, često uz nju i radim. U slobodno vrijeme bavim se fotografiranjem i obradom fotki, gledam filmove i serije ili provodim kvalitetno vrijeme s obitelji.
Kad Vam je prvi put palo na pamet da biste mogli raditi kao virtualni asistent i zašto?
Prije tri godine bila sam suradnik na sistematizaciji ureda, reorganizaciji rada i procijeni djelatnika za par tvrtki. Gledajući stanje tih tvrtki i efikasnost njihovih djelatnika, većinom uredskog poslovanja, naprosto se samo od sebe pokazalo kao mogućnost. Postoje poslovi gdje tvrtke više zaista ne moraju imati nekoga tko sjedi puno radno vrijeme u uredu. Ne kažem da nema potrebe za djelatnicima u uredu, naravno da dobar dio tvrtki ima, ali pojedini poslovi ili segmenti poslovanja postaju sve više idealni za nekog virtualnog suradnika. Kod nas se to posebno uvidjelo uslijed pandemije kada su se tvrtke morale što bolje organizirati.
Kako ste došli do prvog klijenta?
Prvog klijenta upoznala sam putem privatnog poznanstva, više kao upit jel želim odraditi nešto jer klijent nije imao vremena. Odredila jesam, pa još par puta i već slijedeći klijent bio je na preporuku ovog prvog. Tako je krenulo.
Sjećam se da sam tada započela čak i radni odnos kao voditeljica ureda u jednoj udruzi s namjerom sistematizacije i reorganizacije poslovanja. Tada sam naučila da čak i ako ste zaposleni s namjerom da reorganizirate poslovanje, postoje određeni ljudi na funkcijama koji u suštini ne dozvoljavaju da išta mijenjate, da odradite ono za što ste zaposleni i plaćeni. Meni se to osobno dogodilo u toj udruzi, uz kontinuirano sabotiranje svega što bih napravila, što smatram odličnim iskustvom te sam čak spremna reći im i hvala. Kada mi danas dođe klijent sa željom da mu odradim sistematizaciju i reorganizaciju poslovanja, imam spremnih par pitanja gdje odmah vidim da li je klijent doista zreo i spreman dozvoliti mi tu slobodu i poslovnu kreativnost. Rekla bih da iskustvo nosi svoje mudrosti.
Virtualni asistenti vole reći da klijentima štede vrijeme i novac. Kako to konkretno postižete?
Ova vrsta poslovanja daje određenu slobodu koja se meni jako sviđa. Nakon inicijalnog dogovora gdje mi klijent dostavi potrebne podatke i gdje dogovorimo do kada ću dostaviti zadano, mi ne komuniciramo sve dok posao nije gotov. Naravno, ukoliko nema nekih nejasnoća, ali sloboda toga je da je klijent svoj posao proslijedio nekom drugome gdje se ne traži njegova kontinuirana prisutnost. Delegiranje poslova ljudima van tvrtke omogućuje veću efikasnost djelatnicima u radnom odnosu jer se mogu posvetiti svojim radnim zadacima.
Nažalost, praksa kod nas je takva da postojeće djelatnike opteretite s još više posla, što je po meni kontraproduktivno na duže staze. Imati virtualnog asistenta znači pratiti smjer dobre prakse koja nam omogućuje rad putem interneta i rasterećivanje postojećih djelatnika u radnom odnosu.
Benefiti koje donosi virtualni asistent putem uštede su mnogostruki; od opreme za rad koja je od asistenta, poslovnog prostora, preko radnog odnosa tj troškova i obaveza koja proizlaze iz radnog odnosa, kojih u ovom odnosu nema. Kada se posao obavi i dostavi, klijentu se izdaje faktura koja mu ide pod trošak. Vi, u biti, unajmljujete vanjskog suradnika za određene poslove. Čist račun i duga ljubav, rekla bih.
Radite li sa stranim ili domaćim klijentima? Ima li nekih razlika među njima?
Poslujem i sa stranim i sa domaćim klijentima. Razlika je još uvijek osjetna, nažalost, primarno u visini naknada, brzini uplate pri izvršenom poslu, ali i u poštovanju prema poslovima koje treba odraditi. Stranci kao da više cijene radnika i to šta ga rasterećujete dijela obaveze. Ipak, moram priznati da se vidi pomak i kod nas, od sredine 2020. pa se nadam da će ta putanja smanjivanja razlike između stranih i domaćih klijenata i dalje napredovati. Naime, volim raditi za domaće klijente jer altruistički volim da naše tvrtke imaju što više posla i da što bolje posluju.
Koje usluge najčešće pružate?
Primarno radim administrativne poslove, office management, od prijava i odjava djelatnika, pripremne dokumentacije za knjigovodstvo, savjetovanje u vezi djelatnika uz testiranja, vođenje projekata i timova, pa do složenijih poslova kao što su monitoring poslovanja, sistematizacija i reorganizacija poslovanja, logistika i koordinacija projekata ili nekog događaja, itd.
Bitno za napomenuti je da u Grupaciji Amami nisam sama. Uz mene, tu je još par stručnjaka tako da imamo pokrivene sve poslovne pravce ukoliko se ukaže potreba, kao npr. knjigovođu, savjetnika za poreze, stručnjaka za izradu poslovnih planova, stručnjaka za EU fondove i slično.
Kako pronalazite nove klijente?
Većinom je to na preporuku.
Što najviše volite raditi? A što baš jako ne volite raditi?
Ljudske resurse. Svaki čovjek u sebi ima neka znanja i vještine, određenu dozu kreativnosti i organiziranosti. Procijeniti djelatnika i pronaći za njega radno mjesto gdje će pokazati sav svoj potencijal za mene je poslovni izazov koji volim raditi. Odmah iza toga najdraži posao mi je scan tvrtke, sistematizacija i reorganizacija poslovanja, kada ostavite zadovoljnog klijenta uz motivirane djelatnike koji mu nose poslovanje tvrtke.
Imam pravilo da ne odbijam poslove, osim ukoliko sam (smo) preopterećeni i ne možemo kvalitetno odraditi posao za klijenta.
Što Vas razlikuje od drugih virtualnih asistenata u Hrvatskoj i vani?
Mislim da smo svi mi vrlo slični, a opet tako individualni. Volim motivirati djelatnike, otkriti što njih veseli, volim osobniji pristup svakom. Dakle, i fleksibilnost raznim karakterima što mogu zahvaliti svom karakteru, ali i svom poslovnom iskustvu. Ujedno, bitno za spomenuti je da kada kao vanjski suradnik ulazite u nečije financije i pravne odnose koji se često tretiraju kao poslovna tajna, jako je bitno zadržati poslovnu etiku na nivou. Ne znam koliko me to razlikuje od ostalih, ali osobni pristup i etika imaju veliko mjesto u mojem radu i poslovanju.
Na kojem jeziku se odvija suradnja? Koje alate koristite?
Hrvatski, Talijanski i Engleski su jezici na kojima surađujem. Od alata primarno koristim Google i varijacije na temu, Monday te ostale aplikacije za komunikaciju kao Viber, LinkedIn, WhatsApp i slično. Alati najviše ovise o klijentima gdje se onda prilagodim, ali preferiram što jednostavnije forme. Po potrebi, uopće nije problem skinuti neku aplikaciju i početi je koristiti.
Ima li neki projekt/suradnja na koji ste posebno ponosni?
Imam, ali o tome možemo pričati krajem ove godine, jer za sada ne bih još ništa rekla.
Radite li vikendom i praznikom?
Koliko god slobode donose današnje tehnologije u poslovanju, toliko su ponekad i lopovi našeg slobodnog vremena. Iskreno, izbjegavam raditi vikendom i praznikom jer trebam vrijeme za svoju obitelj, ali i za sebe. Ipak, biti virtualni asistent daje mogućnost rasporeda na način da napraviš sve što možeš da si oslobodiš vikend. Niti jedan tjedan nije isti, dani su po dinamici različiti. Rekla bih da samo treba znati dobro posložiti prioritete, napraviti kvalitetnu organizaciju u tjednom planu rada pa onda ostane prostora i za slobodno vrijeme i obitelj. Naravno, ukoliko je nešto baš hitno klijentu, tada svojima doma najavim radni vikend uz obećanje da ću se iskupiti.
Koliko sati tjedno u prosjeku odradite za klijente i koliko klijenata možete imati istovremeno, a da ni jedan ne pati?
Budući da imam tu sreću da mi se ne preklapaju vrste poslova, mogu reći da imam dinamične periode kao i one kad je malo opuštenije što se poslova tiče. Trudim se ne preuzeti na sebe nešto što nisam sigurna da mogu kvalitetno odraditi, ali kao što sam već spomenula, moja prednost je u tome što u sklopu Grupacije Amami, u takvim slučajevima, nisam sama.
Može li se od virtualne asistencije živjeti ili je to tek dodatni izvor prihoda?
Sve dok ne savladate sve vještine, dok se ne prilagodite tom načinu rada, posao VA je odličan posao za dodatni izvor prihoda. Porastom posla i savladavanjem novih vještina, dodatni izvor prihoda vrlo brzo može postati i stalni. Važno je samo ustrajati u onome što radiš i ne odustajati.
Hoćete li i za 5, 10 godina raditi kao virtualni asistent?
Grupacija Amami ima svoje poslovne strategije, vizije i ciljeve. Posao virtualnog asistenta jedan je od strateških poslova Grupacije.
Koje vještine i znanja su bitne za uspješnog virtualnog asistenta?
Snalažljivost i fleksibilnost, ali i samodisciplina. Posao virtualnog asistenta jako je individualan i iznimno širokog spektra. To znači da VA mora prepoznati situaciju i njoj se maksimalno prilagoditi, jer jedino tako može ostvariti dobre rezultate. VA treba imati sklonosti učenju i savladavanju novih vještina. U današnje vrijeme, novosti dolaze skoro pa na dnevnoj razini i vrlo je važno sve pratiti i konstantno se usavršavati. Rad na sebi je najbolje ulaganje koje vam nitko ne može oduzeti. Inače, veliki sam pobornik cjeloživotnog učenja.
Kako se kreću cijene Vaših usluga?
Određivanje cijene za posao najviše ovisi o vrsti usluge, složenosti i slojevitosti iste. Hitnoće posebno računam, jer tada svoj tjedni plan moram reogranizirati te presložiti prioritete. Mogla bih reći da su moje usluge cijenovno prosječne gledajući cjenike ostalih virtualnih asistenta.
Kako Vam se zainteresirani klijenti mogu javiti?
Najažurnija sam na gmailu grupacija.amami(at)gmail.com i naravno, putem mobitela, na broj 095.399.8.167.